Repareren

Deze les is een praktische opdracht waarin de leerlingen de repareerbaarheid van een elektrisch huishoudelijk apparaat onderzoeken. Deze opdracht is ingebed in een les waarin de leerlingen leren over de economische en technische levensduur van apparaten en over hun rechten als consument met betrekking tot garantie. 

Lees meer

Waterarmoede

In deze les staat waterarmoede centraal. We staan kort stil bij de waterarmoede in eigen land, om ons daarna te richten op waterarmoede in de wereld. 

Lees meer

Zoetwater – watergebruik

Leerlingen leerden in de les over de watervoorziening dat het gemiddelde waterverbruik in Nederland 120 liter per dag per persoon is (2020). Welke informatie hebben we nodig om dit getal naar waarde te schatten?  We benaderen deze vraag vanuit twee verschillende invalshoeken in deze les: De vergelijking van het eigen waterverbruik of het gemiddelde waterverbruik met dat van anderen. De vergelijking van het eigen of het gemiddelde waterverbruik met het beschikbare water. Hoe beoordeel je je eigen gebruik? Hierin betrekken we verschillende facetten, zoals het virtueel watergebruik dat gemeten kan worden met de watervoetafdruk calculator, maar ook de watercyclus en…

Lees meer

De natuur – Wat boeit het?

Het thema van de les is natuurwaardering. Hoe waarderen we de natuur? Hiervoor hebben we ons gebaseerd op het artikel De natuur – Wat boeit het? door Tamar Stelling, dat in De Correspondent is verschenen op 7 januari 2021. In het artikel bespreekt Tamar Kellert’s typografie van negen soorten natuurwaardering. Hier hebben wij nog een tiende aan toegevoegd.

Lees meer

Moet groei?

Jaren geleden las ik het boek Moet groei?, omdat ik toen al een tijdje met die vraag rondliep. Het boek gaf geen antwoord op de vraag, maar liet bekende economen aan het woord. Wat me van hun antwoorden vooral is bijgebleven is: omdat het moet. Inmiddels heb ik redenen gevonden waarom groei moet. Daar wil ik later op terugkomen. Ik wil er nu dit over zeggen: Economische groei is een doel, en zoals met alle doelen die we nastreven moeten we weten waarom we dát doel willen bereiken.

Lees meer

Een algemene introductie van de donut

Annemarie van Leeuwen van de Herbert Vissers eXplore school in Nieuw Vennep, Nederland, maakte een quest voor 11- tot 14-jarigen rond de donut en enkele duurzaamheidskwesties. Een quest is een op zichzelf staande reeks activiteiten die de leerlingen online doornemen. Ze lezen online teksten, bekijken video’s en, zoals in deze quest, testen hun eigen ecologische voetafdruk. Sommige vragen zijn gesloten, met een grote verscheidenheid aan type vragen. Soms moeten de leerlingen een opdracht uitvoeren en het resultaat toevoegen aan een (online) dossier. Aan het eind maken ze een ‘show’ van wat ze geleerd hebben, waarbij ze zelf de presentatievorm mogen…

Lees meer